Werkwijze

Het verloop van de begeleiding
In het eerste gesprek krijg je uitleg over de gang van zaken. We bekijken de situatie waarbij mijn hulp gewenst is en maken de hulpvraag en doelstelling duidelijk.

 

Na de intake gaan we door middel van gesprek, oefenvormen en aanraken aan het werk. We onderzoeken hoe je met jezelf en je problemen omgaat en kijken hoe je je balans kan  herstellen. Je leert weer luisteren naar je gevoel en wat je lichaam je te vertellen heeft.
Tussentijds bekijken we het verloop van de begeleiding en bepalen de voortgang. De duur van de begeleiding is afhankelijk van de vraag die je hebt en het doel dat je wilt behalen.

Tijdens de begeleiding wordt er van je verwacht dat je bereid bent om je actief in te zetten. Je wordt aangesproken op je denkvermogen, je voelend vermogen en op je vaardigheden.
Haptotherapie kan daarnaast prima gecombineerd worden met andere therapieën.


Gesprek
In het gesprek onderzoeken we samen je hulpvraag. Welke overtuigingen heb je, hoe denk je over je problemen, hoe sta je tegenover de buitenwereld? Je krijgt inzicht in de denkpatronen die je ontwikkeld hebt en je onderzoekt hoe deze zich verhouden tot wat je lichaam je laat voelen. Ook maak je de koppeling tussen datgene wat je hebt meegemaakt en je dagelijks leven.

 

Aanraking
De aanraking op de behandelbank brengt je terug naar je lichamelijke beleving . Je voelt bijvoorbeeld hoe je reageert op belasting. Waar je je spanning opslaat en welk deel van je lichaam je geneigd bent te ‘vergeten’.

 

Ervaringsoefeningen
In allerlei oefenvormen met materialen (zitbal, oefentol, etc) diep je verder uit hoe jij met bepaalde situaties omgaat. Bijvoorbeeld: hoe breng je jezelf in balans? Hoe ga je om met grenzen? Wat doe je als je onder druk staat?

 

Bewustwording
Haptotherapie stelt de ervaring centraal. Wanneer je je opnieuw bewust wordt van jezelf en je gevoelsleven, biedt dit je de kans om nieuw gedrag uit te proberen en patronen te doorbreken. Je leert keuzes maken die meer in overeenstemming zijn met wie je bent, waardoor je makkelijker je balans hervindt.

 

Voor wie?
Voor iedereen die zich weleens afvraagt:

  • Hoe hoog leg ik de lat ?
  • En waarom doe ik dat eigenlijk?
  • Maak ik het niet alleen anderen, maar ook mezelf naar de zin ?
  • Kan ik mijn draai goed vinden ?
  • Hoe kun ik beter uit de verf komen ?
  • Hoe zeg ik makkelijker ‘nee’ ?
  • Kan ik keuzes maken ?
  • Vind ik mezelf wel goed genoeg ?
  • Hoe makkelijk ga ik om met: contact, nabijheid, intimiteit of het uiten van ....mijn gevoel ?
  • Hoe kom ik van mijn burn-out af
  • Hoe leer ik leven met chronische pijn
  • Hoe ga ik om met verlies (scheiding, baan)
  • .........

    Leer je mogelijkheden te onderzoeken en ontdekken:

  • je leert je grenzen verkennen
  • je komt meer in balans
  • je luistert meer naar jezelf
  • je durft grenzen te stellen
  • je zorgt beter voor jezelf
  • je hebt meer keuzevrijheid
  • je krijgt meer zicht op je kwaliteiten, onhandigheden en patronen